239 docents formats
40 hores
100 % en línia, ASÍNCRON
Ed. Primària i Secundària
Tutoritzat per Jennifer Doncel
Reconegut Departament Educació
40 hores
100 % en línia, ASÍNCRON
Ed. Primària i Secundària
Tutoritzat per Jennifer Doncel
Reconegut Departament Educació
La societat demana de forma constant que l’escola es reinventi, progressi, evolucioni i aquesta, com a sistema permeable, no es manté inherent als canvis, sinó que, cada cop més, està immersa en un procés de reflexió constant que permet adaptar-se a les necessitats i interessos de l’alumnat a partir de nous enfocaments metodològics.
L’objectiu principal d’aquest curs és oferir a les persones participants noves maneres de treballar a les aules de primària i secundària. Oferim, per tant, una visió de l’educació centrada en la cooperació per allunyar-nos de pràctiques tradicionals individualistes i arribar a assolir el somni de construir una escola on les vivències educatives siguin vertaderament significatives i de qualitat.
Aquest curs se centra, per tant, en com el treball cooperatiu pot integrar-se en la vida diària a l’aula per tal de situar al centre l’alumnat i acompanyar-lo a aprendre, desaprendre, reflexionar, reinventar-se i ser crític o crítica amb el coneixement, tot inserit, en una perspectiva educativa holística i globalitzada.
Adquirir estratègies i recursos per incorporar el treball cooperatiu a les aules, des d’una metodologia amb un enfocament globalitzat.
Focalitzar i aprofundir en el treball cooperatiu com a estratègia metodològica centrada en l’alumnat.
Oferir estratègies, recursos i propostes pràctiques per al treball cooperatiu i la cohesió a l’aula.
Reflexionar sobre el rol docent per tal d’acompanyar els equips de treball amb qualitat.
Identificar les potencialitats dels recursos tecnològics en el treball cooperatiu.
Relacionar la influència bidireccional de la ludificació i el treball cooperatiu.
Reflexionar sobre els conflictes tot adoptant estratègies per a la resolució efectiva d’aquests conflictes.
Treballar la programació i el disseny d’activitats cooperatives a l’aula.
Mòdul 1. Caminar plegats i plegades amb destí al treball cooperatiu!
Comencem a engegar motors: els referents teòrics com a aliment del treball cooperatiu: La perspectiva Vigotskiana - Piaget i la seva teoria de l’aprenentatge - La teoria social de l’aprenentatge
Parlem d’aprenentatge cooperatiu?: Conceptualitzem l’aprenentatge cooperatiu - Com s’aconsegueix la cooperació? Fonaments i principis de l’aprenentatge cooperatiu - Ingredients bàsics. Quines condicions necessitem per desenvolupar l’aprenentatge cooperatiu? - El valor afegit de l’aprenentatge cooperatiu. Llum a una nova mirada educativa - Àmbits d’intervenció del treball cooperatiu
Petites pinzellades que marquen la diferència. Passos previs: el cervell social: la cooperació s’aprèn o és innata? - La col·laboració vs. la cooperació - Treball en equip vs. treball en grup. Enllacem conceptes amb el treball cooperatiu! - Dubtes, neguits i mites del treball cooperatiu. Com solucionar-los?
Com començar a aplicar a l’aula el treball cooperatiu?: De l’individualisme a la cooperació - Com saber si un grup és cooperatiu? Del grup tradicional al cooperatiu
Mòdul 2. La cohesió com a àmbit d’intervenció de la cooperació
La cohesió com la mà que acompanya el treball cooperatiu: A l’abordatge del concepte de cohesió! - Escalfem motors. Eines i condicions per desenvolupar la cohesió - Dimensions d’anàlisi del grau de cohesió del grup
Comencem a treballar la cohesió a l’aula?: Què són les dinàmiques de cohesió grupal i per a què serveixen? - Com gestionar les dinàmiques? Consideracions pràctiques - Posem fil a l’agulla: propostes d’aplicació a l’aula!
La resolució de conflictes com a eina per facilitar la cohesió: Els conflictes com a inevitables en el treball cooperatiu - Estratègies i propostes cap a la resolució efectiva de conflictes.
Mòdul 3. El treball cooperatiu des de la vivència. Com començar aplicar-ho a l’aula?
Submergir-se a l’aula cooperativa. Quins són els reptes docents?: L’estructura organitzativa subjacent. L’equip docent com a mirall de l’aprenentatge cooperatiu - Desaprendre per aprendre: una nova mirada del rol docent
Acompanyar els equips en el treball cooperatiu com a contingut a ensenyar: Ens preparem! Com formem els equips?
El treball cooperatiu com a recurs. Dinàmiques, propostes i tècniques pràctiques!: L’estructura cooperativa simple. Aplicació a la pràctica! - L’estructura cooperativa complexa. Aplicació a la pràctica! - Altres mètodes d’aprenentatge cooperatiu
El sentit de la ludificació integrada en el treball cooperatiu: Què és la gamificació i quin sentit té connectar-la amb el treball cooperatiu? - Principis de la gamificació: com integrar-los en una proposta cooperativa? - Elements d’una proposta ludificada cooperativa - La teoria del Flow: l’estat de flux del treball cooperatiu. Com motivar l’alumnat a participar activament? - Gamificació i cooperació: propostes d’aplicació a l’aula
Absorbim els recursos tecnològics per fomentar el treball cooperatiu. Eines i exemples pràctics
Mòdul 4. Pautes per al disseny de l’activitat cooperativa
Punt de partida: breu pinzellada al marc normatiu: Revisió del currículum de primària - Revisió del currículum de secundària - Què ens aporta la legislació educativa?
Per què programar les propostes educatives?
La proposta de les 8D com a eix en el disseny d’activitats i sessions cooperatives
Decisions i reflexions necessàries per programar incorporant el treball cooperatiu: Dibuixar el camí: per a què ensenyem? - Què volem aconseguir i treballar? Formulem objectius i respirem continguts! - Amb ulls d’alumnat: metodologia i recursos - Com organitzar el temps? - Avaluar com la brúixola que ens orienta cap al camí
Exemple de programació d’una unitat didàctica cooperativa
Mar
Ha estat un curs ple d'aprenentatges i reflexions. Per un costat penso que el contingut dels diferents mòduls és d'una qualitat excel·lent, adaptats a la normativa actual i amb una quantitat de referències i recursos que t'ajuden no sols a començar a programar cooperativament, sinó a entendre aquest canvi de paradigma i conèixer, amb resums i recursos, el nou currículum. Per un altre costat, considero que les activitats t'ajuden realment a portar els continguts a la pràctica i reflexionar sobre aquesta, compartint sempre amb la resta de companyes. Finalment, voldria dir que la Jennifer com a tutora, s'adapta a les teves necessitats i, sobretot per a mi el que més valoro, t'aporta unes valoracions i feedback de qualitat.
Ruth
La meva tutora Jennifer és fantàstica, positiva I sempre constructiva. Molts recursos i molta teoria útil de debò. Repetiré segur!
Mar
Ha estat un curs ple d'aprenentatges i reflexions. Per un costat penso que el contingut dels diferents mòduls és d'una qualitat excel·lent, adaptats a la normativa actual i amb una quantitat de referències i recursos que t'ajuden no sols a començar a programar cooperativament, sinó a entendre aquest canvi de paradigma i conèixer, amb resums i recursos, el nou currículum. Per un altre costat, considero que les activitats t'ajuden realment a portar els continguts a la pràctica i reflexionar sobre aquesta, compartint sempre amb la resta de companyes. Finalment, voldria dir que la Jennifer com a tutora, s'adapta a les teves necessitats i, sobretot per a mi el que més valoro, t'aporta unes valoracions i feedback de qualitat.
235
40 h.
Propera convocatòria del 2 al 30 d'octubre de 2023
5.844
30 h.
Propera convocatòria del 2 al 23 d'octubre de 2023