La gamificació aplicada a l’aula

SomDocents-Formació-Gamificació

Ja hem explicat que la gamificació és una tècnica d’aprenentatge que es pot utilitzar a l’aula (però també en molts altres àmbits, com per exemple, l’empresa) per tal de transferir als infants tota una sèrie d’aprenentatges, però a través d’una experiència lúdica i emprant tota una sèrie de recursos típics en els jocs: sistemes de puntuació, recompenses, medalles, etcètera. En aquest article volem posar-vos exemples de gamificació aplicada a l’aula i oferir-vos uns quants recursos que us poden resultar molt útils per començar. Us animeu?

Exemples, dinàmiques i aplicacions per a la gamificació

La clau de la gamificació, diríem, que és ser capaç de dissenyar una situació d’aprenentatge divertida, que alhora ens permetrà gaudir d’un entorn comunicatiu més ric i reforçar els vincles entre el docent i els alumnes. A continuació, us proposem algunes eines:

  • Cerebriti Edu. Es tracta d’una eina amb la qual podreu crear jocs educatius en menys de dos minuts. No és necessari tenir coneixements de programació i et permet aplicar les lliçons omplint un formulari d’allò més senzill. De fet, fins i tot els alumnes en podran crear. Hi ha deu modalitats de jocs diferents i pots pujar el teu propi contingut. Les activitats es poden classificar per activitat i àrea/matèria i els alumnes aniran acumulant punts (i aprenentatge!) a mesura que avancin.

494736172

  • ClassCraft, GoalBook i Class Dojo. T’imagines convertir la teva classe en un joc de rol? I si poguessis emprar un sistema de qualificacions i medalles que motivés més als teus alumnes? En això precisament consisteixen aquestes eines. És cert que tu mateix pots elaborar les teves dinàmiques i sistemes de recompenses, però aquestes eines i aplicacions poden simplificar moltíssim la teva feina i ajudar-te a portar un control més exhaustiu de l’evolució dels alumnes i de l’èxit de les dinàmiques.

content_cover  goalbook 1000272_orig

  • Duolingo. I quan es tracta d’aprendre idiomes? Doncs molt fàcil. Duolingo és una eina per aprendre un idioma mentre els alumnes ajuden a traduir frases senzilles, pàgines web o documents. Aquests guanyaran punts mitjançant les tasques que vagin realitzant i aniran completant les diferents lliçons adaptades al seu nivell.

duolingo-app-to-know

  • Kahoot! I si organitzem un concurs per posar a prova tots els nostres coneixements? Kahoot! és una eina per crear jocs de preguntes i respostes per a diferents edats i nivells.

screen20shot202016-08-0420at202-51-3520pm

  • Edmodo. L’última eina que et recomanarem és Edmodo, una espècie de xarxa social per a l’educació a través de la qual pots confeccionar un sistema de preguntes i d’insígnies per premiar els aspectes que més t’interessin.

6919a8d22d06b423f66a9e52062777f2

Més recursos

Si voleu profunditzar i aprendre més sobre gamificació, us proposem els següents recursos:

  • The Flipped Classroom. Un espai amb molt contingut sobre gamificació, experiències i material per a l’educació.
  • Rodríguez, Fernando: Gamificación: cómo motivar al alumnado y mejorar el clima en el aula (ebook). Digital Text, 2015.

Heu aplicat algun cop la gamificació a l’aula? Expliqueu-nos les vostres experiències als comentaris!

2 comentarios sobre “La gamificació aplicada a l’aula

Comentaris: