SomDocents

5 activitats TIC de programació (nivell mitjà-avançat)

5 activitats TIC de programacio nivell mitja avancat 1 - 5 activitats TIC de programació (nivell mitjà-avançat)

Article de la Paula Bonilla (@enticada2.0)

4 min.

En aquest article, continuem en la línia d’activitats de programació per a infants. Si encara no has llegit l’article d’iniciació, te’l deixem per aquí. En aquest cas, parlarem sobre 5 activitats TIC de programació de nivell mitjà-avançat.

1. Contes amb els ratolins

Edat recomanada: +6 anys (a partir de Cicle Inicial)

Durada: 1 sessió

Material: Taulells d’històries creats per nosaltres

 

Objectius

  • Buscar el camí correcte entre el punt de partida i l’objectiu final
  • Treballar la lateralitat i l’orientació espacial per mitjà d’un laberint
  • Realitzar un camí de manera abstracta, sense utilitzar ajudes tangibles
  • Realitzar seqüències lògiques per mitjà de la programació

Competències clau

  • Competència en comunicació lingüística
  • Competència matemàtica, ciències, tecnologia i enginyeria
  • Competència transversal digital
  • Competència d’aprendre a aprendre

Desenvolupament de l'activitat

Haurem de crear quadradets depenent del robot del qual disposem. En el cas de la BeeBot, els quadrats hauran de ser de 15x15cm. En canvi, en el cas dels ratolins Code & Go, aquests hauran de ser de 12x12cm (que és el que es desplaça el ratolí. A dins, afegirem diferents imatges que representin un conte tradicional. En aquest cas, treballarem el conte dels 3 porquets i hi afegirem un quadradet pels porquets, un altre pel llop, un per a cada tipus de casa, un per a la xemeneia, etc., tal com podeu observar a la imatge següent:

SomDocents enticada2.0 contes ratolins 1 1 - 5 activitats TIC de programació (nivell mitjà-avançat)
SomDocents enticada2.0 contes ratolins 2 1 - 5 activitats TIC de programació (nivell mitjà-avançat)

Farem que els i les alumnes desplacin el ratolí seguint l’ordre del conte. Depenent del nivell de programació en què es trobin, ho aniran fent de quadrat en quadrat o bé tot d’una. Prèviament, s’haurà d’haver treballat aquest conte amb ells perquè el puguin seguir. Es podria fer també amb altres contes com el de la Caputxeta Vermella, que també és molt conegut i sempre engresca a la canalla. Fins i tot, podríem fer servir aquesta activitat amb seqüències que estem treballant a l’aula de Medi Natural o Social: el creixement d’una planta, el cicle de l’aigua, les etapes de la història, etc.

2. PixelArt amb Hama Beads

Edat recomanada: +6 anys (a partir de Cicle Inicial)

Durada: 3 sessions d’una hora

Material: Quadrícula de 10×10 a paper, colors de fusta o retoladors, quadrícula de 10×10 en digital i Hama Beads

Objectius

  • Iniciar-se en la interpretació, de manera autònoma o col·laborativa, de dades numèriques i coordenades cartesianes
  • Traspassar la informació analògica al format digital per mitjà d’una quadrícula
  • Treballar l’orientació espacial i la lateralitat incorporant elements a una quadrícula

Competències clau

  • Competència matemàtica, ciències, tecnologia i enginyeria
  • Competència transversal digital
  • Competència d’aprendre a aprendre

Desenvolupament de l'activitat

Aquesta és l’ampliació d’una activitat que es va comentar a l’article anterior. Una vegada els alumnes ja estan familiaritzats amb les activitats relacionades amb el Pixel Art, podem passar a l’estadi següent. La idea és comprar Hama Beads i que ells mateixos creïn el seu disseny. 

  • Primera sessió: Hauran de plasmar-ho a paper dibuixant-lo a una quadrícula a mà. Els proporcionarem una quadrícula feta buida feta amb l’ordinador de 10×10 i ells hauran de pintar els quadradets del seu personatge.
  • Segona sessió: Després l’hauran de passar a versió digital, a una quadrícula del Word o de qualsevol programa que ens permeti crear-ne una. Hauran de pintar cada quadradet del mateix color que ells el tenien pintat a mà.
  • Tercera sessió: Finalment, hauran de crear amb Hama Beads el seu disseny. Utilitzaran una boleta per a cada quadradet, del mateix color que havien pintat al full o a la versió digital.

Si poseu a Google el nom d’allò que volen crear seguit de “Hama Beads”, ben segur que algú ja ho haurà creat abans. Us deixo uns quants exemples en aquest link.

SomDocents enticada2.0 PixelArt 1 - 5 activitats TIC de programació (nivell mitjà-avançat)

3. Blocs de programació

Edat recomanada: +6 anys (a partir de Cicle Inicial)

Durada: 1 sessió per a cada bloc de programació

Material: Blocs creats per nosaltres amb cartolina i imatges d’accions

Objectius

  • Realitzar activitats motrius mitjançant instruccions seqüencials per treballar aspectes del pensament computacional i de la codificació
  • Utilitzar activitats de programació i codificació per treballar aspectes relacionats amb la lateralitat
  • Dissenyar mentalment i resoldre, de manera col·laborativa, reptes senzills relacionats amb la programació

Competències clau

  • Competència matemàtica, ciències, tecnologia i enginyeria
  • Competència transversal digital
  • Competència d’aprendre a aprendre

Desenvolupament de l'activitat

Per tal de fer més senzill el vocabulari que s’utilitza en la programació, es van crear els blocs de programació. Són els que utilitzen plataformes com l’Scratch Jr, l’Scratch o el Make Code. Abans d’endinsar-nos en plataformes d’aquest tipus, és indispensable que els alumnes aprenguin i comprenguin què signifiquen aquests blocs. Els més coneguts són els loops (o repeticions) i l’IF (del qual ja vam parlar-ne a un dels articles anteriors). Però, com podem treballar-ho a l’aula sense dispositius?

La idea és crear amb cartolina una simulació d’aquests blocs. Farem un que es digui “REPETEIX” que serà la de color groc, un altre que es digui “SI…”, un altre anomenat “QUAN COMENCI” que serà la de color taronja, i tantes accions com vulguem. 

SomDocents enticada2.0 bloc programacio 1 - 5 activitats TIC de programació (nivell mitjà-avançat)

La proposta tracta que els i les alumnes posin i treguin aquestes targetes en aquell mateix moment, de manera tangible, i que hagin de fer aquelles accions.

Per exemple, a la imatge anterior hauran de picar de mans, picar de peus i després tornar a repetir aquestes accions una altra vegada (mans, peus, mans, peus).

Podem anar canviant aquestes targetes perquè vegin que aquests blocs són movibles i que no sempre seran els mateixos. D’igual manera, es pot crear amb el condicional “SI…” a cursos més avançats. Per exemple: Si pico de mans, camina cap endavant.

4. Minecraft selfies

Edat recomanada: +8 anys (Cicle Mitjà)

Durada: 1 sessió

Material: Quadrícula de 24×18 i colors de fusta o retoladors

Objectius

  • Realitzar activitats motrius mitjançant instruccions seqüencials per treballar aspectes del pensament computacional i de la codificació
  • Desenvolupar l’orientació espacial per tal d’iniciar-se en la programació, les seqüències ordenades, les representacions, la numeració, les estimacions, etc…
  • Iniciar-se en la interpretació, de manera autònoma o col·laborativa, de dades numèriques i coordenades cartesianes

Competències clau

  • Competència matemàtica, ciències, tecnologia i enginyeria
  • Competència transversal digital
  • Competència d’aprendre a aprendre

Desenvolupament de l'activitat

Ja sabeu com els agraden al nostre alumnat els videojocs. Doncs amb aquesta activitat els traurem fruit. Aquesta activitat la podem realitzar durant les sessions TIC o vincular-la amb Arts & Crafts o plàstica. La idea és que facin un autoretrat utilitzant el Pixel Art. Aquests retrats s’assemblaran molt als personatges del videojoc “Minecraft” i els cridarà molt l’atenció. 

Hauran d’agafar un full quadriculat (dels de les típiques llibretes ja va bé) i hauran d’anar pintant els quadrats de manera que s’acabin representant a si mateixos al dibuix. Us poso un exemple a continuació (aquesta, teòricament, soc jo):

SomDocents enticada2.0 minecraft 1 - 5 activitats TIC de programació (nivell mitjà-avançat)

5. Problemes matemàtics

Edat recomanada: +8 anys (Cicle Mitjà)

Durada: 1 sessió

Material: Taulells amb imatges creats per nosaltres

Objectius

  • Buscar el camí correcte entre el punt de partida i l’objectiu final
  • Treballar la lateralitat i l’orientació espacial per mitjà d’un laberint
  • Realitzar un camí de manera abstracta, sense utilitzar ajudes tangibles
  • Facilitar la resolució de problemes seqüenciant i fraccionant aquests

Competències clau

  • Competència matemàtica, ciències, tecnologia i enginyeria
  • Competència transversal digital
  • Competència d’aprendre a aprendre

Desenvolupament de l'activitat

Podem treballar els problemes matemàtics per mitjà de la programació. Com que sabem que és un dels aspectes que més costa treballar en aquesta àrea, ho farem d’una manera més lúdica i visual. D’igual manera que abans hem creat un taulell pel conte dels 3 porquets, ara en farem un per als problemes. L’enunciat del problema seria el següent:

“El ratolí Serafí surt de casa per a recollir als seus amics. Primer passa per casa del Pérez, una casa de color vermell. Després, per la del González, una casa de color verd. Finalment, per casa del Martínez, una casa de color blau. Quantes persones ha recollit el ratolí Serafí?”

SomDocents enticada2.0 problemes matematics 1 - 5 activitats TIC de programació (nivell mitjà-avançat)

D’aquesta manera seqüenciarem l’enunciat i l’anirem resolent pas a pas, per tal de facilitar la seva comprensió. Es poden treballar tota mena de problemes amb aquesta tècnica: d’addició, de resta, etc. Només caldrà anar creant diferents taulells per a cadascuna de les estratègies de resolució de problemes. 

I fins aquí les activitats de programació de nivell mitjà-avançat. Esperem que us hagin agradat i que us serveixin com a guia per a crear-ne les vostres a l’aula. L’infinit és el límit!

Altres propostes d'activitats que et poden interessar

SD_blog_5_activitats_TIC_sense_dispositius

5 activitats TIC de programació bàsica sense dispositius

Com que la vida ha canviat, l’educació també hauria de fer-ho. Avui dia, el nostre dia a dia depèn d’un dispositiu que portem a la butxaca. I, què hi ha darrere? La programació.

5 activitats TIC de programació bàsica amb dispositius

5 activitats TIC de programació bàsica amb dispositius

Aquesta és la segona part dels articles relacionats amb la programació. En aquesta ocasió, parlarem sobre la programació bàsica al cicle Inicial de primària ambdispositius electrònics.